The Application of the Arabic-Language Environment (Bi'ah Arabiyah) to the Development of Arabic Communication Skills at OCEAN Kediri

Authors

  • Zakiyatul Abidah Institut Pesantren Sunan Drajat Lamongan, Indonesia
  • Hana Chebaiki Universityof Islamic Science-Emir Abdekader, Algeria

DOI:

https://doi.org/10.63761/jiel.v4i2.128

Keywords:

Arabic language environment (Bi’ah Arabiyah), communication skills, Arabic learning

Abstract

This study aims to examine the implementation of the Arabic language environment (bi’ah ‘arabiyah) in developing Arabic communication skills at OCEAN Kediri. The research employed a descriptive qualitative approach, utilizing participatory observation, in-depth interviews with instructors and students, and documentation of learning activities as data collection methods. The findings indicate that the institution applies integrated strategies, including environmental visualization, the use of incentives and sanctions, learning group arrangements, daily habituation, extracurricular activities, and teacher modeling as a language role model. These strategies proved effective in enhancing the four core language skills: speaking, listening, reading, and writing, as well as improving communicative spontaneity, self-confidence, and student motivation. The consistent integration of the Arabic language environment facilitates the internalization of Arabic into daily activities. The study emphasizes the importance of bi’ah ‘arabiyah as a communicative, contextual, and sustainable learning model. The findings provide practical implications for Arabic language education institutions to create authentic learning environments that support the development of communicative competence and foster a consistent culture of Arabic language use

 

References

Albustomi, M. Y., dan M. A. Setyabudi. “Penggunaan teks cerita dalam pengajaran keterampilan berbicara di Lembaga Kursus Bahasa Arab Ocean Pare Kediri.” Menara Tebuireng: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 19, no. 2 (2024): 45–54.

Anwar, S. “Implementasi bi’ah lughawiyah dalam meningkatkan maharah kalam mahasiswa.” Jurnal Al-Lughah 10, no. 1 (2022): 45–58.

Astuti, W., C. E. Setyawan, dan I. M. Aji. “Penerapan biah lughawiyah dalam pembiasaan maharah kalam di pondok pesantren Ibnul Qayyim putra Yogyakarta.” Ihtimam: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (2020): 95–120.

Basith, A., dan Y. Setiawan. “Implementasi biah lughawiyah dalam meningkatkan maharah kalam.” Tadris Al- ‘Arabiyat: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (2022): 140–154.

Creswell, John W., dan J. David Creswell. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 5th ed. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2020.

Fadhilah, R. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab untuk Pemula. Yogyakarta: Pustaka Ilmu

Fauzi, A. “Peran guru sebagai model bahasa dalam lingkungan berbahasa.” Jurnal Tarbiyah 28, no. 3 (2021): 201–215.

Hakim, L. (2022). Pembiasaan berbahasa Arab dalam lingkungan pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 87–102.

Huda, S. “Peran bi’ah Arabiyah dalam meningkatkan kecakapan berbahasa Arab di pondok pesantren.” Pelita: Jurnal Studi Islam Mahasiswa UII Dalwa 2, no. 2 (2025): 215–224.

Ikramullah, I. Pengaruh Bi’ah Lughawiyyah Terhadap Kemampuan Muhadatsah Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab (PBA) di IAIM Sinjai. Disertasi doktor, Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai, 2020.

Isnaini, A. I. N., dan I. N. MZ. “Penerapan metode muhadatsah untuk meningkatkan maharah kalam siswa di Lembaga Kursus Bahasa Arab (LKBA) ‘OCEAN’ Pare Kediri.” Menara Tebuireng: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman 19, no. 2 (2024): 1–12.

Mahfud, S. Lingkungan Bahasa dan Perkembangan Maharah Kalam. Jakarta: Prenadamedia, 2020.

Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi revisi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2021.

Munir, M. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Komunikatif. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press

Mustofa, B. “Lingkungan bahasa dan dampaknya terhadap kemampuan berbicara.” Jurnal Ilmu Pendidikan 26, no. 4 (2020): 301–312.

Nasution, A. Teknik Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Alfabeta, 2022.

Nurlaila, N. “Pembentukan Bi’ah Lughawiyah dalam Meningkatkan Maharah Kalam dan Kitabah pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Institut Agama Islam Muhammadiyah Bima.” Al-Af’idah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya 5, no. 1 (2021): 31–49.

Qodri, H. Pendekatan Praktis Bi’ah Arabiyah di Sekolah Bahasa. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press, 2021.

Rahmawati, D. Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta: Kencana, 2022.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2021.

Utami, N. P., D. A. Istiqomah, dan W. Hidayat. “Pengaruh lingkungan bahasa terhadap keterampilan berbicara bahasa Arab pada siswa kelas IX SMPIT Ar-Raudhah Al-Bantani.” Jurnal Intelek Insan Cendikia 1, no. 10 (2024): 7530–7537.

Downloads

Published

2024-12-30

Issue

Section

Articles